Hoe ontstaat mode?
Mode heeft alles te maken met historische gebeurtenissen, kunst en cultuur.
Mode is een afspiegeling van de tijd. Hoe we ons kleden is een reactie op wat er in de wereld gebeurd, en dat is lang niet altijd een logische reactie. Ik neem je mee op reis door de modegeschiedenis.
We beginnen bij een duidelijke verandering rond 1350. Degene die de pest hadden overleefd verlangden naar luxe en verfijning. De kleding was gericht op het uiterlijk en de lichaamsvormen werden met opvulsels geaccentueerd. Er werden dure stoffen zoals zijde, brokaat en bont gebruikt.
Rond 1400 was Maria het ideaalbeeld. De kleding van de vrouw zag er dan ook uit alsof ze zwanger was, met een hoge taille, zware wijde rokken die een zwangere buik suggereerde. Vrouwen legden vaak hun hand suggestief op hun buik.
1440 Het ging goed met de handel, en rijke burgers gingen zich kleden zoals de ridders aan het hof. De mens als individu staat centraal en mensen besteden meer aandacht aan hun uiterlijk. De belijning is eenvoudig, maar de stoffen zijn zwaar en luxueus. De dessins zijn grote bloemmotieven, granaatappels, geborduurde randen, en familiewapens
Tussen 1440 en 1730 zijn invloeden te zien, vanuit Italië (Rennacaince) Spanje (Spaanse revolutie) en Frankrijk (Lodewijk de 14e) Het machtige Franse hof bepaald de mode: deze is statig, deftig, duur en fors. De rok wordt steeds breder en pompeuzer en heeft rond 1765 soms wel een doorsnede van 5 meter, waardoor vrouwen zijwaarts door een deur moeten.
Vanaf 1730 trad de vrouw langzaam uit de schaduw van de man. Er wordt veel gelezen en de mode wordt luchtiger en vrouwelijker.
1800 Uit schilderijen uit deze tijd blijkt dat burgervrouwen ook mee gingen doen met de mode. Dit was mogelijk door de eenvoudige belijning van de empirejurken en de niet zo dure stoffen en door de opkomst van modetijdschriften met voorbeelden en patronen.
1815 Na de val van Napoleon werden Napoleontische invloeden gemeden. De mensen krijgen heimwee naar het verleden. Dit is het begin van de Romantiek of de biedermeiertijd, waarin huiselijkheid en deugdzaamheid terug waren te zien in de kleding. In de mode was niets meer te zien van de luchtige empirestijl. Vrouwen droegen een korset dat zo strak zat, het ideaal was een taillewijdte van 55 CM!! Daardoor konden ze zo slecht adem halen dat ze snel flauw vielen, wat dan weer super vrouwelijk was.
1860 Het eerste couturehuis werd in Parijs geopend door een Engelse kleermaker. Het verschil tussen deze eerste couturier en vroegere kleermakers was dat hij een serie modellen ontwerpt en deze toonde met behulp van mooie jonge meisjes. In tegenstelling tot vroeger komt de klant nu naar de kleermaker.
In 1878 was Alette Jacobs de eerste vrouw die studeerde en als arts ging werken. Er begon feminisme te sluimeren. Als mode logisch zou zijn, zou de mode nu lichter en soepeler moeten zijn. Dit gebeurde pas tijdens de eerste wereldoorlog in 1914 toen de mannen naar het front waren, de vrouwen zelfstandiger moesten zijn, werd de mode praktischer.
1919 De vereenvoudiging die in de oorlog nodig was werd nu een nieuwe stijl. Vooral Coco Chanel paste hierin. Haar drijfveer was de mode voor de vrouw comfortabeler maken. Chic zat volgens haar in eenvoud en niet in overdaad. Veel van haar ontwerpen zijn gebaseerd op mannenkleding. Haar toppunt in de mode was in de jaren 50 met het Chanel pakje.
Als in 1929 Wall Street instort en er een crisisperiode ontstaat, wordt opvallend genoeg de mode langer, ingewikkelder en dus duurder. Voor het eerst werden lichaamsvormen niet veranderd maar juist geaccentueerd.
Tijdens de tweede wereldoorlog ontstond een modebeeld dat was gebaseerd op vindingrijkheid. Van oude kleding werd iets nieuws gemaakt.
1947 Mode werd weer vrouwelijker. Als tegenhanger van de armoede tijdens de oorlog werden er veel accessoires gebruikt en zat er veel stof in de rokken. De New Look.
Er zijn veel veranderingen in de mode door de franse couture, maar ook door film, televisie en rock ’n roll. Er ontstond aparte mode voor tieners en twintigers. Tot 1960 veranderde de kleding van de vrouw ieder jaar van silhouet.
1970 Nostalgie is in en voor het eerst in de modegeschiedenis werd tweedehandskleding een statussymbool voor originaliteit.
1980 Merkkleding is een rage mede door reclames. Er zijn minder kledingvoorschriften: wat je mooi vindt, trek je aan. Er is een grote verscheidenheid aan populaire stijlen.2000 Muziek en filmwereld heeft een grote invloed op mode.
Heden zijn het de trendsetters die de mode bepalen. En deze worden opgepikt door modeontwerpers. Trendkleuren worden bepaald door Pantone, dé wereldwijde autoriteit op het gebied van kleur. Ieder jaar volgen de mensen van Pantone de Fashionweeks in New York. Aan de hand hiervan bepalen ze het “Pantone Fashion Color Report” met de kleuren voor het volgend seizoen. Deze tinten zijn niet enkel voor mode, maar ook voor accessoires, make-up en interieur. Elk merk vertaald deze kleuren naar zijn eigen doelgroep.
Mode draait steeds meer om het individu. Toch hebben we een sterke behoefte om ergens bij te horen, vandaar dat we toch op een bepaalde manier meedoen met de mode. Vergeet alleen niet om steeds te blijven kijken, past de mode ook bij mij?